فولاد ساب گستر نظریان

فولاد ابزار چیست؟

فولاد ابزار یا فولاد ابزاری، همانطور که از نام آن مشخص است به گروهی از فولاد های کربن دار و آلیاژی گفته میشود که برای ساخت ابزار ها بکار میروند. مقاومت به سایش، تغییر شکل و قابلیت حفظ لبه برش دهنده در دمای بالا از جمله ویژگی های این نوع فولاد میباشد. به همین سبب، فولاد های ابزار، برای شکل دهی به سایر مواد مناسب میباشند.

ترکیب شیمیایی این فولاد ها به گونه ای است که قابلیت بازپخت یا آنیلینگ، حین عملیات حرارتی را دارند. بدین معنی که میتوان با انجام متفاوت عملیات حرارتی، در خواص فیزیکی و شیمیایی فولاد ابزار، تغییراتی ایجاد نمود که موجب کاهش یا افزایش سختی،انعطاف پذیری، شکل پذیری و ... آن میشود.

انواع فولاد ابزار

فولاد ابزار به روش های مختلفی گروه بندی میشوند. یک گروه بندی تجاری برای فولاد ابزار تقسیم آن به دو گروه فولاد ابزار گرمکار و فولاد ابزار سردکار است که این دو نوع فولاد ابزار توسط مجموعه فولاد نظریان تامین میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفنهای فولاد نظریان تماسحاصل نمایید.

فولاد ابزار گرمکار

فولادهای ابزار گرمکار، شکل گیری گرم قطعات ساخته شده از آهن و فلزات غیر آهنی و همچنین مشتقات آلیاژ را در دماهای بالا امکان پذیر می سازند. این نوع فولاد در فرایندهایی مانند ریخته گری تحت فشار، اکستروژن و همچنین در ساخت لوله استفاده می شوند.

فولاد ابزار سردکار

فولاد ابزار سردکار، در واقع فولاد های حاوی کربن بالا با افزودنی های آلیاژی نسبتاً کم تنگستن، منگنز، کروم و مولیبدن میباشند که سختی فولاد را افزایش میدهند. این فولاد به دلیل ویژگی های خاص و کاربردی محبوبیت زیادی در صنعت دارد.

تقسیم بندی گروه های فولاد ابزار بصورت علمی، اولین بار توسط موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) بر اساس روش عملیات حرارتی،خواص و کاربرد آن ارائه شد. این گروه ها با استفاده از یک حرف بزرگ لاتین و یک عدد مشخص نامگذاری شده اند. این حروف پیشوند نشان دهنده روش سرد کردن، ویژگی های خاص و کاربرد فولاد ابزار میباشند و عددی که در کنار آن قرار میگیرد گروه های خاص آن را نشان میدهد.